Wednesday, January 06, 2010

ROYAL HONG KONG POLICE - EMERGENCY UNIT.

Bought this boxset in Singapore last month for SGD60. That's about RM150. A good price for me. It's from Dragon Models Limited (DML), an oldskool 1:6th company or should i say the grandfather in 1:6th military (modern & world war). The reason i bought this one:

1) Asian headsculpt.
2) Helmet.
3) MP5.
4) Revolver.
5) Long sleeves.

Aku perlu suma tu untuk kitbash casual SDU, hehe. Aku memang puas hati betul ngan figure ni. Detail & kemas. Memang tak rugi beli & berbaloi. Jom layan gambar dulu..



Banyak aksesori kat tali pinggang. Ada walkie talkie, pouch untuk gari (tapi gari molded kat dalam), torch light, cota & holster untuk revolver. :)

Socks! Haha. :D


Lain2 aksesori: Body armor & stand.



Untuk kes2 tertentu diorang akan guna helmet, body armor & MP5. Tapi gambar atas tu aku tak pakaikan pun body armor.

I really like the revolver. See them bullets? How cool is that, hehe. :D


Untuk figure keluaran tahun 2002, aku puas hati sangat & bagi 8/10. Walaupun oldskool tapi hebat. Jahitan pakaian detail & kemas. Weapon pun detail. Paling best ialah bendy fingers! Memang betul2 puas hati, haha. :)

Ni yang membuatkan aku pelik ngan company2 baru yang buat "lebih kurang" ja. DML yang oldskool pun bleh buat detail. Too bad diorang dah tak buat modern figure lagi. Kalu korang berminat, aku memang rekomen. Tapi rasanya agak susah nak dapat dah kot. Aku jumpa pun nasib ja. Tapi try ja cari. Actually ada banyak versi untuk Royal Hong Kong Police ni. Aku rasa paling susah nak dapat ialah versi PTU (Police Tactical Unit). Yang pakai uniform color hijau tu. So kalu korang jumpa grab terus. Aku gerenti korang akan puas hati, hehe.

2 comments:

The Rebel said...

Nice bro!! I agree..for a 2002 figure...mmg agak detailed dan tak kedekut accesories. Present 1/6 companies skrg ni shd be ashamed....product tahun 2002 ni lagi best drpd sesetengah products skrg...

darthmental said...

btul tu bro. kalu product buat lebih kurang + sloppy memang they shoud be ashamed la. harga dah mahal skang so kualiti kena la improve. aku memang respect DML ni as an oldskool punya company. actually product DML pun ada yang rare gak.