Thursday, January 01, 2009

AL-FATIHAH.. :(

Assallamualaikum. My 1st entry of 2009. Aku baru sampai dari Johor, letih. Hari Selasa malam nenek aku meninggal. So aku ngan family pi sana tengok arwah. Abah, mak & adik aku sampai dari Kedah dalam kul 4 am kemarin. Pastu kami bertolak dari umah Pak Cik aku kat KL dalam kul 530 am. Pak Cik, Pak Teh & Mak Teh aku ikut skali.

Actually, abah & mak aku baru ja balik dari Johor hari Selasa tu. Depa pi panggil makan kenduri kawin adik aku & tengok nenek aku la. Dia pun sebenaqnya tak sihat, ada kat hospital. Tapi doktor kata dah bleh kuaq hari Rabu pagi. Mak Cik Sal aku pun kata masa kat hospital, depa sembang ok ja. Nampak sihat. Suma dah ready nak bawak dia balik ja pagi tu. Tapi.. masa dia dah sampai. Tuhan dah panggil. Sapa pun takleh halang.

Kami sampai Johor dalam kul 930 am kemarin. Sempat tengok arwah kali terakhir, sembahyang & kebumi. Suma sedara sebelah mak aku ada. Pak Long, Pak Cik Isa, Mak Cik Sal, Pak Cik Mamat, Pak Cik Syam, Mak Cik Chom, Mak Su Joanna, anak2 Mak Cik Sal.. ramai. So, aku dah tadak atuk & nenek sebelah mak aku. Sedih.

Kematian.. tadak sapa pun bleh ramal. Dan yang mesti ingat, suma orang akan hadapinya. Mungkin skang kita sihat, esok tiba2 sakit. Sapa tau kan? Aku tak pandai nak tunjuk rasa sedih sangat. Tapi memang sebak masa cium dahi arwah. Pastu tengok sedara aku yang nangis plak. Aku tahan ja. Tapi masa kat kubur, pas arwah dah masuk dalam liang lahad.. cam2 terbayang. Sikit2.. mula2 tutup ngan papan.. pastu timbus. Masa tok imam baca Talkin, berderau darah aku. Jantung laju ja pam darah. Aku bayangkan camna kalu yang dalam kubur tu aku? Dah bersedia ka aku?

"Dari tanah kamu Kami jadikan.. ke tanah jugalah kamu Kami kembalikan.."

Aku tak tau apa prasaan hangpa, tapi bagi aku.. sejahat mana pun orang tu, kau dah dengaq orang baca Talkin mesti ada yang terasa. Tak tau la kalu Tuhan dah tutup hati tu, dah gelap.. mungkin tak rasa apa kot? Hmm, aku dah letih sangat. Abah, mak, adik, Pak Teh & Mak Teh aku dah on the way balik Kedah. Sapa2 yang baca, tolong sedekah Al-Fatihah untuk nenek aku, Aminah binti Ahmad.. Al-Fatihah.

:(

6 comments:

Hajime said...

al-fatihah...

darthmental said...

tq bro.

Unknown said...

al-fatihah...takziah diucapkan pada hang & family, semoga rohnya diletakkan di kalangan orang beriman...amin

totis

darthmental said...

tq.

Rockaholic said...

Takziah bro.. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan org-org yg beriman. Amin.

darthmental said...

tq bro.