Sunday, March 27, 2011

WHAT THE HELL.


Sebelum korang dengar aku membebel, jom layan lagu dari Avril Lavigne dulu. Hehe. Ni 1st single dari latest album dia, What The Hell.













The new album - Goodbye Lullaby.




Kalau korang tengok betul2 video tu, perasan tak yang Avril promote brand dia? Masa dia bangun dari katil (dem berdarah hidung, haha :P) pastu terus pi kat cermin & guna perfume Black Star. Later masa pi shopping dia ambik baju Abbey Dawn. Tu semua brand dia la. See how artis luar guna segala media yang ada untuk promote brand diorang. One thing yang aku respect pasal artis Barat ni ialah diorang pandai buat business. Boleh kata semua artis kat sana ada business sendiri yang bukan cap ayam punya. Takyah susah2 pikir, tengok Planet Hollywood dah la. Tu semua otai yang punya (Stallone, Schwarzenegger, Bruce Willis & Demi Moore). Aku tak tau la if it's still a big deal now pasal kat KL dah tutup. But it was last time. Johnny Depp pulak ada kelab sendiri, Viper Room. Dia tu dah la kaya gila dengan berlakon saja, ada kelab lagi. Memang makan tak habis, haha.



Bukan apa, aku cuma terpikir artis Malaysia ada ka yang camtu? Ok, aku tau a few ada business restoran, butik & others. Cat Farish, Amy Search, Sheila Rusly & beberapa orang celebrity chef. Dengar cerita best gak makanan kat sana. KRU pulak dengan studio diorang. Maybe ada lagi yang lain tapi aku tak tau. Tapi aku rasa berapa kerat sangat yang buat camtu. Yang lain lebih gah dengan cerita gossip, kena tangkap basah, kahwin-cerai-kahwin balik, hisap dadah.. semua yang takda faedah & memalukan industri hiburan kita. Artis luar ada jugak buat camtu tapi diorang still hebat. Takyah la dok tiru/ikut benda2 tak elok. Sapa suruh. Mostly artis2 hingusan la. Baru berlakon 1 2 drama dah berlagak nak mampos. Dengan artis lama taknak hormat/belajar langsung. Bagi aku artis kat Malaysia ni kalau setakat nak hidup dengan duit berlakon/menyanyi memang takleh jadi kaya. Lain la artis perempuan yang kahwin dengan Datuk ka, Tan Sri ka. Jadi bini nombor berapa pun tak kisah asal duit banyak. Tapi later kalau bercerai kau dapat apa? Nothing la. Loser, haha.



Recently sorang kawan aku jadi designer untuk t-shirt tour Double Trouble. Amy Search yang bagi dia job ni (congrats bro). Amy ada bagitau nak mula buat brand untuk artis. Laa.. apasal baru sekarang? Patut benda ni dah lama. Kalau ada brand sendiri at least ada royalti. Orang pun boleh kenal yang ni brand sapa, yang tu brand sapa. It's all about branding yourself. Korang artis kan? Role model.. ya ka? I don't think so kot, haha. Berlakon/menyanyi itself already a business. So why not expand it? Teringin jugak aku nak tengok artis kita betul2 hebat/berjaya sampai tahap international. Ya aku tau memang ada, tapi boleh maintain ka? Takan nak bangga dengan one-off saja? Kadang2 kesian tengok artis yang dah lama gila dalam industri tapi nampak macam takda kerja. Well, hopefully it's a good start from Amy. Better late then never. Kalau tak later artis kita jadi cam takda harga. Syok sendiri saja. Berlakon 1 2 drama/filem, released 1 2 album pastu terus diam. 2 3 tahun pastu keluar compilation. Tak habis2 dengan compilation. Yang peliknya dok rotate lagu sama saja. Beli 2 compilation dah boleh dapat 1 complete album sorang artis, haha. Oklah, hopefully Amy & the gang berjaya dengan mission diorang. Aku peminat ni, hehe. Lagi pun kawan aku terlibat, so aku nak tengok dia berjaya jugak la. Selamat....



:)


The fragrance line - Black Star.



The clothing line - Abbey Dawn.



6 comments:

birudamai said...

Salam.
Aku stuju 10000% dgn pndapat Tuan.Meh dgr aku plak mbebel.

Kiblat org kita skang dah beralih ke HIBURAN.

Huraian:-
Masyarakat kita masih anggap HIBURAN dpt jamin kehidupan dia sampai mati.Pastu jd malas berusaha.Jalan mudah jd artis.

Org putih,satu lagu pun dah boleh hidup senang even smpai lepas mati.
Org kita,sepuluh album pun belum tentu hidup senang even sbelum tua.

Market org putih satu dunia.
Market org kita paling kuat pun cuma 4 negara.Itupun tak sedar masih nak jd artis.

Org putih jd artis sbb nak duit masuk poket sampai tua.
Org kita jd artis sbb nak muka masuk paper je.

Last skali,kita kena salahkan diri sendiri sbb kita sendiri pun masuh suka berkhayal dgn dunia hiburan... :-(

darthmental said...

aku pun setuju gak ngan pendapat en. birudamai. artis kita nak glamer ja lebih (tak semua). tapi glamer sangat ka? syok sendiri ja kot. tu blum kira yang reliti-tak-bleh-blah lagi. suma nak instant famous. pas setahun dua senyap trus. orang putih buat benda tak elok, pakat ikut. tapi benda yang elok orang putih buat taknak plak ikut. kadang2 terpikir gak apa motif sebenar jadi artis? nak kata cari makan, tak cam cari makan pun. main2 ja la lebih. lantak hangpa lah, haha. :P

heroes apparel said...

Post yg menarik! Macam kenal je mamat yang ada projek ngan amy search tu. Aku sokong dengan pendapat en. darth mental dan en biru damai... sangat betul. Artis Malaysia ramai yang giler glamer, dan giler gosip /skandal... tak abis2 ngan citer-citer panas! Hasil kerja tak seberapa tapi cerita personal lagi hebat. Deymmm..!

Biar aku plak jadi artis dan buat merchandise sendiri.. hehehehe...( pale otak bisnes saja!)

Semoga projek member hang tu berjaya. Atas kerjasama legend rock star...Yeahhh...!

P/s: Search 30th Anniversary. celebrating was on October. Sapa nak ikut aku gi Konsert!!!! YEaahh!!

birudamai said...

Saya sokong!
Lantak pi hangpa!
:-)

darthmental said...

heroes apparel:

haha. memang cam kenai ja kan? sapa ah? :P tu la, better lagi hang pasai ada brand sendiri. at least orang dah tau reputasi & who knows later on will get bigger & bigger. yeah! :D

darthmental said...

birudamai:

see how la in the next 10 or 20 years. apa akan jadi kat industri kita. adakah masih realiti-tak-bleh-blah? apa yang akan jadi realiti & apa yang akan jadi fantasi? tungguuuuu....