Tuesday, February 03, 2009

STAR WARS MASTERPIECE EDITION - ANAKIN SKYWALKER: THE STORY OF DARTH VADER.

Ni percubaan pertama aku untuk review toy, hehe. So aku mulakan ngan barang yang baru aku amik hari Ahad lepas. Thanks to Rockaholic pasai tolong beli & Aedy pasai tolong simpan untuk aku. Wokeh, lets go. :)

Kotak dia memang besaq & berat( window box ). Tinggi lebih kurang 16 inci. Bentuk pun cam piramid plak tu.


Isi dalam.. 1/6 scale figure & sebuah buku hardcover. Figure ni tinggi lebih kurang 13 inci. Buku plak ada 100 muka surat.

The Book.

Buku ni ditulis oleh Stephen J. Sansweet( a star wars collector ) ngan Daniel Wallace & Josh Ling. Published by Chronicle Book. Ada 3 chapter.. The Emergence Of Darth Vader, The Saga Of Darth Vader & 20 Years Of Darth Vader Collectibles.

1st chapter crita camna George Lucas create watak Darth Vader. Dia kata nama tu cam just pop-up dalam kepala dia ja. Actually dia ada banyak nama Darth, tapi Vader yang jadi pilihan. Kat sesetengah negara Europe, Darth Vader bermaksud "dark father".

Design awai yang refer helmet tentera Jerman & topeng Samurai.


Skrip asai & storyboards( bleh nampak ka? haha. ).

Tapi paling aku suka, chapter 3. Ada list suma jenis Darth Vader punya collectibles seluruh dunia. Yang official punya la. Pasar malam punya tak kira, haha. You name it.. dari lolipop, tudung botol, sarung bantal.. sampai la ke sabun Darth Vader! Yang aku suka sangat tu pasai..

Tu diaa.. nampak tak? Nama Malaysia ada dalam list tu, yeah! Bangga btui aku. :D

Last scene dalam ROTJ.. spirit of the Jedis. Yang sebelah kiri tu Sebastian Shaw, pelakon asai spirit of Anakin Skywalker.

The Figure.

Ni adalah satu2nya 1/6 scale figure Anakin Skywalker versi Sebastian Shaw. Walaupun kat kotak ada logo The Kenner Collection, tapi figure ni produced by Hasbro. Actually time tu( 1998 ) Hasbro dah take over Kenner. So The Kenner Collection ni kira antara last series dari Kenner la.



Memandangkan figure ni dari Kenner/Hasbro, so takleh nak expect hebat sangat la. Tapi bagi aku memang ok. Articulation basic ja. Tangan & kaki takleh bend. Pakaian ada 3 set.. baju long sleeves & seluar panjang kat dalam.. standard Jedi tunic.. hooded cape. Material kain memang puas hati. Jahitan pun cantik & kemas.

Belt ada holster untuk lightsaber.



Kasi close-up skit.

Fuhh.. penat! Haha. Ok, tu ja la yang bleh aku crita kot. Apa2 pun, aku memang puas hati ngan figure & buku ni. Memang berbaloi kalu korang dapat beli. Tapi nak dapat pun susah gak la( tak caya tanya Rock, hehe ). Release tahun 1998 & tak penah reissue. Tu yang buat dia jadi berharga.. bagi aku la. :D

4 comments:

Rockaholic said...

congrats for ur collectible item.. yehaaaa.. long live DARK SIDE..

darthmental said...

tq bro. baru aku tau camna penatnya ko review toy, haha. nanti ko balik malaysia aku tunjuk buku & figure tu. bleh tengok detail skit.

Am said...

memandangkan skang aku tgh siapkan keje2 kecik jadi aku tak sempat baca review hang cuma aku nak komen...HANG MEMANG POWER! benda rare tu!! dari jepun lagi!! hang kena belanja abg epul@rockaholic bila dia balik sini nanti. tp hang kena belanja upon his request/demand la hahaha...

darthmental said...

mana power pun. aku pun tak tau nak kata rare ka tak. tapi memang aku tak penah jumpa kat sini la. pastu plak barang dah lama, so susah nak dapat la. nasib baik ada sorang bounty hunter kat jepun, hehe.